12-13 oktober de Ruta del Che en La Higuera

17 oktober 2022 - Sucre, Bolivia

120 km ten zuid-westen van Samaipata ligt het stadje Vallegrande waar Che Guevara na zijn executie opgebaard werd en getoond aan de wereldpers. We bezoeken het ziekenhuis waar de show zich afspeelde. Che is hier alomtegenwoordig: scholen, pleinen, overheidsgebouwen staan beschilderd met zijn typische kop. De wasplaats waar zijn lijk lag en de kapel van het ziekenhuis kregen de status van bedevaartsoord. De overheid wil maar al te graag de verheerlijking van Guevara gebruiken in haar propaganda. Maar er is niet veel animo meer te bespeuren, de bevolking kreeg stilaan genoeg van het gesjoemel van de regering Morales.

Aan de rand van de stad ligt het mausoleum. Hier werd Che begraven nadat zijn lijk werd teruggevonden op een vliegveld. Maar nu is het een lege doos: zijn lichaam verhuisde naar Santa Clara in Cuba. Hier en in het aangrenzende museum is geen levende ziel.

Vanaf Vallegrande volgen we de Ruta del Che een onverharde weg die naar La Higuera loopt langs de plaatsen waar Guevara streed tegen het Boliviaanse leger in 1966 en 1967, tot hij gevangen werd genomen en geëxecuteerd in het dorpsschooltje. Zijn poging om de revolutie vanuit Bolivië over het ganse Zuid-Amerikaanse continent te verspreiden, liep hier ten einde.

In La Higuera blijven we twee nachten. De logies zijn ondermaats: stofferige kamers, waarvan sommige zonder elektriciteit, en welgeteld één sanitair blok, zijnde een hok van 2 op 2 met hierin een douche, een toilet en een lavabo. Daarmee moeten we het doen. Maar de keuken waar een Franse dame de lepel zwaait is schitterend. Gelukkig, want hier is niks voor de rest.

Woensdag is het weer omgeslagen: het is warm en de lucht is stralend blauw. Het minuscule dorpje is ook een en al Che Guevara: drie standbeelden op het dorpsplein, beschilderde huizen en een stofferig museumpje in de voormalige dorpsschool. Hier zijn de redevoeringen van Fidel Castro en de lofliederen op de revolutionairen nog verkrijgbaar op CD. Wie wil kan een t-shirt kopen, weliswaar verkleurd maar met revolutionaire uitstraling. En weer geen kat te bespeuren, tenzij een paar Europese toeristen. Voor de rest is alles verlaten.

De omgeving is een mooi wandelgebied en we maken een korte trektocht door het gebergte met prachtige vergezichten op de hoge Andes. Voorlopig geen last van de hoogte, alleen is het heel warm.

In de namiddag genieten we van de zon. ‘s Avonds volgt een fantastische zonsondergang boven de Andes, een van de mooiste die we ooit meemaakten op al onze reizen.

Morgen rijden we door naar Villa Serano.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Godelieve:
    17 oktober 2022
    Terug een mooi reisverhaal, geniet van jullie vakantie en dankuwel voor het reisverslag groetjes
  2. Marleen:
    17 oktober 2022
    Hallo Luc ,Magda , Monique het is toch weer een belevenis wat jullie meemaken, een dikke proficiat aan Luc voor de boeiende verhalen en ook de tijd die je er in steekt super om te lezen we kijken er iedere keer naar uit , hebben jullie niet teveel last van muggen ?
    Vriendelijke groeten Mariaan, Marleen. Tot het volgende keer.
  3. Luc:
    18 oktober 2022
    Geen muggen op 2800 meter.